I "Grotesquerie" har en række grufulde forbrydelser skabt uro i et lille lokalsamfund. Kriminalbetjent Lois Tryon føler, at disse forbrydelser er uhyggeligt personlige, som om nogen – eller noget – håner hende. Derhjemme kæmper Lois med et anstrengt forhold til sin datter, en mand, der er langtidsindlagt på hospitalet, og sine egne indre dæmoner. Hun har ingen spor at gå efter og er usikker på, hvor hun skal begynde, så hun takker ja til hjælp fra søster Megan, nonne og journalist for "Catholic Guardian." Søster Megan har med sin egen vanskelige fortid set det værste, menneskeheden har at byde på, men hun tror stadig på menneskets evne til at gøre det gode. Lois frygter derimod, at verden er ved at bukke under for ondskaben. Mens Lois og søster Megan samler spor, bliver de fanget i et uhyggeligt net, der lader til at rejse flere spørgsmål end svar.