Tegnet
En række chokerende dødsfald får den amerikanske ambassadør i England overbevist om, at hans femårige søn faktisk er Antikrist.
Satans søn er ankommet på jorden, og han har ikke tænkt sig at lade sine menneskeforældre stå i vejen. Da hans kone Katherines (Lee Remick) graviditet ender med en dødfødsel på et hospital i Rom, erstatter den amerikanske diplomat Robert Thorn (Gregory Peck) babyen med en anden, hvis mor er død. Lille Damien (Harvey Stephens) trives, men på hans femårs fødselsdag dør hans barnepige på mystisk vis. Fader Brennan (Patrick G. Troughton) udånder også efter at have advaret Thorn om, at han har adopteret Lucifers søn. Mens den nye ondskabsfulde barnepige fru Baylock (Billie Whitelaw) ihærdigt forsvarer Damien, eskalerer Thorns frygt, idet fotografen Jennings (David Warner) viser ham billeder fra Damiens fest med mærker, der antyder hvordan barnepigen og Brennan ville dø. Thorn opsøger Bugenhagen (Leo McKern), en eksorcist, der bekræfter Damiens identitet og fortæller Thorn, at den eneste løsning er at dræbe hans adopterede søn. Mens ligene hober sig op, prøver Thorn at gøre sin pligt, men han tror, at myndighederne vil stille sig i vejen for, at verden reddes fra et forstående Harmageddon.