Det er den første jul, efter portene åbnede igen, og Anne og Else er værter for en fest for hele Arendelle. Da byfolkene uventet begynder at gå tidligt hjem for at fejre deres egne unikke juletraditioner, går det op for søstrene, at de ikke har deres egne familietraditioner i julen. Så Olaf rejser riget rundt for at indsamle de bedste traditioner, bringe dem med hjem og redde denne første jul for sine venner.