How to Be a Carioca
Francisco (Seu Jorge) er den typiske Carioca (indbygger i Rio): en "hjørneskærer", der altid finder en måde at få tingene gjort på. Franciscos evner til at løse problemer viser sig at være afgørende for fem nytilkomne, der kommer fra Argentina, Tyskland, Syrien, Israel og Angola til Rio de Janeiro, og hvor de hver især står over for dilemmaer. Men i sidste ende er det Francisco, der står over for en test, der vil afgøre hans fremtid i den by, han elsker.
Irene (Argentina), Matthias (Tyskland), Nabil (Syrien), Laila (Israel) og Karima (Angola) ankommer alle til Rio de Janeiro af forskellige årsager. Hver af dem oplever skønheden og kaosset i denne vidunderlige by. Og hver især løber ind i problemer undervejs. Heldigvis møder de en unik "hjørneskærer", som hjælper dem med at komme igennem deres dilemmaer: Francisco, den typiske Carioca (indbygger i Rio). I processen får de renset ud i deres fordomme, åbnet sig for nye kulturer, anlagt forskellige perspektiver og bliver fortalere for inklusion og ligestilling. Irene, en tro ateist, er nødt til at navigere i Rios religiøse mangfoldighed for at opfylde sin afdøde mors sidste ønske. Matthias, en stringent og ufleksibel dirigent for et symfoniorkester, opdager, at improvisation kan være udgangspunkt for kreativitet. Nabil er en flygtning, der ønsker at udnytte det frie liv i Rio til at give sin familie et bedre liv. Laila, der netop er blevet hjemsendt fra hæren, lærer af en ung dreng, at den bedste måde at drage fordel af livets tilbud på er at udvide sit verdensbillede. Karima, en berømt digter, lærer Rios elite at være stolte af deres afrikanske rødder. I den sidste episode er det Francisco, der har brug for hjælp: han er nødt til at grave dybt ned i sin carioca-oprindelse for at tage stilling til sin fremtid i den by, han elsker: Rio de Janeiro.