Vand og magt - Røveri i Californien
Denne dokumentarfilm fra National Geographic, der er instrueret af Emmy Award-vinderen Marina Zenovich og produceret af Oscar-vinderen Alex Gibney, udfolder sig som en ægte film noir, der viser Californiens berygtede vandbaroners hensynsløse handlinger, idet de profiterer på statens ressourcer, mens almindelige borgere lever i en alvorlig vandkrise.
Dette dokumentarprogram handler om vand og magt i staten Californien. Gennem efterforskninger ser vi, hvordan en håndfuld vandbaroner manipulerer og udnytter statens mest værdifulde ressource, mens tørke og problemer med grundvandet skaber problemer for den almindelige amerikaner. Mens Californien oplever stadigt flere vandproblemer, bliver fremtiden for landbruget – som producerer næsten halvdelen af landets frugter, nødder og grønsager – mere og mere usikker. Californierne og verden går barske realiteter i møde: vand er et dyrebart råstof, som bliver mere og mere værdifuldt. Som en indbygger fra Porterville advarede om, "I bliver de næste. Bare vent og se, I bliver de næste".