Miksi minä hypin perustuu Naoki Higashidan, puhumattoman japanilaispojan, kirjoittamaan menestyskirjaan. Elokuva punoo Naokin kirjoitukset puhumattomien autististen ihmisten tarinoihin ympäri maailmaa. Se vie yleisön syvälle heidän ainutlaatuiseen aistinvaraiseen todellisuuteensa, joka on täynnä intensiivisyyttä, rikkautta ja kauneutta, ja joskus varjoja ja kauhua.