Hamekyttä
Suojellakseen kaunista naista ja tämän poikaa ryöstäjältä miespuolinen FBI-agentti Malcolm Turner (Martin Lawrence) saa peitetehtävän. Kalastaakseen tietoja aiemmasta ryöstöstä hän muuntautuu ylipainoiseksi vanhaksi naiseksi.
FBI-agentti Malcolm Turner (Martin Lawrence) tunnetaan parhaiten nerokkaista valeasuistaan. Hänen viimeisin tehtävänsä on georgialaisessa pikkukaupungissa, jossa hänen on tarkoitus napata raaka pankkiryöstäjä, jonka FBI olettaa olevan menossa tapaamaan entistä tyttöystäväänsä Sherryä (Nia Long) ja tämän poikaa. Koska Sherryn on tarkoitus vierailla elämää suuremman Big Mommana tunnetun matriarkan luona, Malcolm pitää vahtia tämän taloa vastapäätä. Suunnitelma on yksinkertainen, mutta matkaan tulee mutka. Sherry ei tiedä, että Big Momma on lähtenyt yllättäen kaupungista, ja railakasta etelävaltiolaista isoäitiä esittääkin Malcolm.