Hawaiian: The Legend of Eddie Aikau
”Eddie lähti aina.” Tällä lauseella on kauan ollut syvä merkitys lukemattomille havaijilaisille ja surffaajille ympäri maailma. Havaijilainen: Eddie Aikaun legenda tutkii näiden kuuluisien sanojen merkitystä ja kertoo Eddie Aikaun huomattavasta elämästä ja voimasta. Aikau oli legendaarinen havaijilainen suurten aaltojen surffaaja, uraauurtava hengenpelastaja ja lopulta tuomittu miehistön jäsen polynesialaisessa matkakanootissa, Hokule’assa. Elokuva yhdistää arkistokuvia, nykyaikaan tehtyjä haastatteluja sekä tarkkaan tutkittua historiallista lähdemateriaalia. Se on mukaansatempaava tutkimus havaijilaisen kulttuurin traagisesta rappiosta ja epätavallisesta jälleensyntymästä, jotka henkilöityvät paikallisessa pojassa. Aikaun dynaaminen elämä ja sankarillinen kuolema toimivat inspiraationa kokonaiselle hengelliselle liikkeelle.