Vietettyään kuusi vuotta sotavankeudessa sisällissodan aikana ystävällinen etelävaltiolaissotilas palaa tilalleen ja tapaa vaimonsa, joka on luullut hänen kuolleen. Pettynyt kosija paljastaa sotilaan huijariksi, ja että oikeaa Sommersbya syytetään murhasta. Sotilaan täytyy joko tunnustaa ja pitää vapautensa tai kuolla toisen miehen tekojen takia.
Richard Gere ja Oscar-voittaja Jodie Foster tähdittävät romanttista tarinaa miehestä, joka palaa Amerikan sisällissodasta muuttuneena miehenä. Seitsemän vuotta on kulunut siitä, kun Jack Sommersby (Gere) lähti sotaan, joka on päättynyt jo kaksi vuotta sitten. Hänen vaimonsa Laurel (Foster) on jäänyt heidän maatilalleen ja on nyt kihloissa. Sommersbyn palatessa hän päättää kihlauksensa välittömästi jatkaakseen suhdetta aviomieheensä, joka oli aiemmin väkivaltainen, mutta nyt kiltti, hellä ja menestyvä. Sommersby ja hänen vaimonsa jakavat kuitenkin miehen menneisyydestä salaisuuden, joka paljastuessaan järkyttää koko yhteisöä.