The A Word
"The A Word" kertoo tarinan Hughesin perheestä, joka työskentelee, rakastaa ja kamppailee aivan kuten muutkin perheet. Kun perheen nuorimmalla pojalla diagnosoidaan autismi, Hughesit eivät enää tunne olevansa kuin muut perheet. Jotta heidän poikansa oppisi kommunikoimaan, heidän on opittava ilmaisemaan itseään. Sarja on hauska ja ajatuksia herättävä tarina vanhemmuudesta ja lapsuudesta.
"The A Word" on BBC Onen kuusiosainen draamasarja kaoottisesta suurperheestä ja sen keskipisteenä olevasta hiljattain autistiseksi diagnosoidusta lapsesta. Se kertoo myös tarinan perheestä, joka ei osaa kommunikoida – ei siksi, etteivät he olisi yhtä nokkelia, selkeäsanaisia ja hulvattomia kuin suurin osa meistä – vaan siksi, että heidän syvimpien tunteidensa ja tunteidenilmaisukeinojensa välillä on syvä kuilu. Perheen keskiössä ovat Alison ja Paul Hughes, kolmekymppinen pariskunta, joka rakentaa elämää itselleen ja kahdelle lapselleen: teinitytär Rebeccalle ja viisivuotiaalle Joelle. Joe on herttainen ja haaveileva poika, joka ei lähde mihinkään ilman kuulokkeitaan. Joe elää rutiininomaisessa maailmassa, jota rytmittävät punkin, uuden aallon ja indien klassikkokappaleet. Ennen ensimmäistä kouluviikkoaan Joeta on pidetty erikoisena, ehkä vähän epäsosiaalisena lapsena, joka on hieman ikäistensä kehitystasosta jäljessä. Kun Alisonin veli Eddie ja hänen vaimonsa, Nicola, palaavat sukutaloon korjatakseen karille ajautuneen avioliittonsa, kuvioihin astuu ensimmäistä kertaa joku, joka on riittävän rohkea – tai tahditon – huomauttaakseen, että Joen ongelmat saattavat ulottua syvemmälle. Niinpä Nicola sanoo sen, mitä kukaan ei ole uskaltanut sanoa ääneen. Pian Maurice, perheen patriarkka, alkaa ilmaista epäilyksiään lapsenlapsestaan. Diagnoosin saamista seuraavina viikkoina Joen persoona ja autismi paisuttavat eri sukupolvien muodostaman perheen välisiä jännitteitä ja säröjä, kun perheenjäsenet pyrkivät sopeutumaan kohtaamiinsa elämänmuutoksiin, ja mikä tärkeintä, yrittävät opetella kommunikoimaan. "The A Word" on hurmaava vaihtoehtoisdraama, joka nostaa esiin aiheita vanhemmuudesta, kehityshäiriöistä ja yhteisöstä. Se on hauska, uskalias, herkkä ja kekseliäs sarja, joka valottaa erityisiä ja epätavallisia olosuhteita. Se vetoaa yleismaailmallisesti kaikkiin niihin, jotka ovat joskus kokeneet perheensä ajavan itsensä hulluuden partaalle.