Big Momma's House
For å beskytte en vakker kvinne og sønnen hennes mot en raner får den mannlige FBI-agenten Malcolm Turner (Martin Lawrence) i oppgave å kle seg som en overvektig, eldre kvinne og få informasjon om en tidligere forbrytelse.
FBI-agenten Malcolm Turner (Martin Lawrence) er best kjent for å være en genial forkledningsmester. Malcolms nye oppdrag sender ham til en liten by i Georgia, der han skal fange en brutal bankraner som FBI mistenker at kommer for å besøke ekskjæresten Sherry (Nia Long) og sønnen hennes. Malcolm gjør klart til å overvåke hjemmet til en sørstatsmatriark kjent som Big Momma, som snart får besøk av Sherry. Det er en enkel plan, men med ett stort problem: Sherry vet ikke at Big Momma har dratt fra byen og at Malcolm later som han er den gretne sørstatsbestemoren.