Le fate ignoranti
Weten we echt van wie we houden? Weten we wie we zijn? Antonia ontdekt na de dood van haar man dat hij een minnaar had, Michele. Ze slaagt erin de woede over het verraad te overwinnen wanneer ze Michele ontmoet, evenals de veelkleurige homo- en transgemeenschap waarin hij leeft. Deze wereld en de onverwachte affiniteit en aantrekkingskracht met de minnaar van haar man veranderen haar.
Een film geschreven en geregisseerd door Ferzan Ozpetek, met in de hoofdrollen Margherita Buy, Stefano Accorsi en Gabriel Garko. Het perfecte burgerlijke leven van de rijke dokter Antonia valt in duigen als haar man Massimo omkomt bij een auto-ongeluk. Antonia bezwijkt onder het gewicht van haar verdriet. Wanneer ze een schilderij vindt met de inscriptie 'Aan Massimo, voor onze 7 jaar samen', is het alsof ze haar man voor de tweede keer heeft verloren. Hij had een minnares die ondertekende met 'je onwetende fee', zoals op het beroemde schilderij van Magritte. Antonia wil haar ontmoeten en ontdekt dat het in werkelijkheid om een man gaat, Michele. In feite leefde Massimo een parallel bestaan met zijn homo- en transgendervrienden. Hij had niet slechts één minnaar, maar hij had de hele wereld. Zijn echte familie was een andere. Antonia's gevoel voor afwijzing en haar woede maken plaats voor nieuwsgierigheid en het verlangen om het te begrijpen. Beetje bij beetje wordt ze opgenomen in de uitgebreide familie die bestaat uit diverse afkomsten en seksen. Ze verandert van een arrogante, frigide en bekrompen persoon in een vrije vrouw. Het wonder is geschied, de onwetende feeën hebben onbewust en onverwacht hun magische werk gedaan. Een zilveren lintje voor Stefano Accorsi en Margherita Buy.