De Mythe van Frozen
In een betoverd woud net buiten Arendelle, zit een gezin bij elkaar voor een verhaaltje voor het slapengaan, en wordt getransporteerd naar een dynamische, mythische wereld waar de elementale geesten (geïnspireerd op Disney’s Frozen 2) tot leven komen en de mythe over hun verleden en hun toekomst wordt onthuld.
Geïnspireerd op de boeiende decors, thema’s en elementale karakters van Frozen 2 van Disney Animation Studio’s, brengt de bekende regisseur Jeff Gipson (Cycles) dit fantasievolle en spannende verhaal, gesitueerd in een betoverd bos net buiten Arendelle, tot leven. Een gezin dat luistert naar een verhaaltje voor het slapengaan, vormt de aanzet tot een magnifiek avontuur in een kleurrijke en mythische wereld, inclusief ontmoetingen met de Nokk (een watergeest in de vorm van een machtige hengst), Gaal (een speelse windgeest die zich kan manifesteren als een licht briesje of een razende tornado), de aardreuzen (de enorm grote wezens die de rotsige rivieroevers vormen en erg destructief worden als ze worden gewekt) en de vuurgeest (een snelle en wispelturige salamander genaamd Bruni). Terwijl het verhaal zich ontvouwt, komen deze geesten tot leven en wordt de mythe van hun verleden en toekomst onthuld. Geïnspireerd door de ideeën van Disney’s geweldige kunstenaars (Eyvind Earle, Mary Blair en Frozens eigen productieontwerper Michael Giaimo) én vertrouwend op haar eigen intuïtie, creëerde productieontwerper Brittney Lee een visueel landschap, dat uniek is in kleur, vorm en stijl. Net als Disney’s muzikale mijlpaal Fantasia, die de kracht van muziek combineerde met indrukwekkende beelden, schakelden producer Nicholas Russell en regisseur Gipson de componist Joseph Trapanese in (Tron: Legacy), om de beleving van Myth: A Frozen Tale te verrijken. Evan Rachel Wood (de stem van koningin Iduna in Frozen 2) is de verteller van de film. En als laatste is Myth een eerbetoon aan Gipsons eigen familietraditie van verhaaltjes voor het slapengaan, inclusief een generatie op generatie doorverteld verhaal van zijn over-overgrootvader, over een aanvaring die hij als jongen had toen hij opgroeide op een boerderij in de buurt van Kansas City, met de bandiet Jesse James.