Van familieruzie tot staatszaken
Een dokter stopt het voeden van Vincent zonder zijn familie in te lichten. Sommige familieleden verzetten zich en voeren een juridische strijd. Het hof stuurt de zaak door naar de hoogste rechtbank in Frankrijk. De wet is in gevaar en Vincents zaak kan gevolgen hebben voor de 1700 andere mensen in het land met zware hersenschade.
Een dokter besluit het voeden van Vincent te stoppen zonder zijn familie in te lichten, wat een schok veroorzaakt. Sommige familieleden verzetten zich tegen de beslissing en voeren een juridische strijd met de meest meedogenloze advocaten in Frankrijk. Na 31 dagen zonder voedingsslang wordt besloten dat Vincent weer aangesloten moet worden. Omdat het geen beslissing kan nemen, stuurt het hof de zaak door naar de hoogste rechtbank in Frankrijk. De wetten omtrent levensbeëindiging zijn in gevaar en Vincents zaak kan gevolgen hebben voor de 1700 andere mensen in het land met zware hersenschade. Er wordt gestemd over een nieuwe wet.