Al Davis vs. The NFL
Het verhaal van de langlopende strijd tussen Raiders-eigenaar Al Davis en NFL-bestuurslid Pete Rozelle – verteld door de twee mannen zelf, hun geest ‘nagemaakt’ met deepfake-technologie.
Ze waren twee van de belangrijkste mensen in de geschiedenis van het professionele football. En meer dan 25 jaar was hun langlopende ruzie een centrale spil in de evolutie van de NFL tot één van de succesvolste sportbonden. Nu, in Al Davis vs. the NFL, kijken regisseur Ken Rodgers en NFL Films terug op de aanhoudende, vastberaden en kleurrijke strijd tussen Raiders-eigenaar Al Davis en NFL-bestuurslid Pete Rozelle. Vanaf halverwege de jaren 60 van de 20e eeuw toen Rozelle een jong bestuurslid bij de NFL was en Davis de leiding had over de rivaliserende AFL, tot aan de jaren 80 van de 20e eeuw, toen Davis een rechtszaak aanspande tegen de bond zodat hij de Raiders van Oakland naar Los Angeles mocht verhuizen, hadden de twee titanen aanhoudend en heel publiek problemen. De vijandigheden hielden zelfs aan toen de Raiders opklommen tot een van de populairste en succesvolste teams in de NFL. Ze wonnen drie Super Bowls binnen acht jaar eind jaren 70, begin jaren 80, en bleven doorbijten tot Rozelle in 1989 met pensioen ging. Het is zeker niet toevallig dat de documentaire wordt uitgebracht nu de Raiders hun eerste seizoen beëindigen in hun nieuwste thuis, Las Vegas, en spelen in een nieuw, hypermodern stadion. De film kijkt naar twee mensen die nu gestorven zijn. Rodgers en zijn team proberen een frisse, andere blik op het verhaal te werpen: ze brengen Al en Pete ‘weer tot leven’ met nieuwe, innovatieve technologie die bekendstaat als ‘deepfake’ en ze laten ze hun verhaal in de eerste persoon vertellen. Hoewel de recreaties niet het echte werk zijn, zijn de specifieke verhalen die ieder vertelt wel waar en is hun dialoog gebaseerd op een schatkist aan interviews uit de kluis van NFL Films. Het resultaat is een schokkend originele, onderhoudende en onthullende blik op een geweldig football-verhaal en een herinnering aan het charisma en het belang van twee reuzen in de sportwereld.