The A Word
‘The A Word’ is het verhaal van het gezin Hughes, die werken, liefhebben en ruziën zoals andere gezinnen. Als hun jongste zoon de diagnose van autisme krijgt, voelen ze zich niet meer als andere gezinnen. Ze realiseren zich dat als hun zoon moet leren communiceren, zij moeten leren hoe ze zichzelf kunnen uitdrukken. Het is een grappige, tot nadenken stemmende serie over ouderschap en kindertijd.
‘The A Word’ is een zesdelige BBC One-dramaserie over een rommelige, uitgebreide familie met een kind dat pas de diagnose van autisme heeft gehad in het middelpunt. Het is ook een drama over een familie die niet kan communiceren – niet omdat ze niet zo slim, gearticuleerd of hilarisch zijn als de meeste van ons – maar omdat er een kloof is tussen hun diepste gevoelens en hoe ze die gevoelens uitdrukken. Het hart van de familie zijn Alison en Paul Hughes, een stel in de 30 dat een leven opbouwt voor henzelf en hun twee kinderen: tienerdochter Rebecca en hun vijfjarige zoon Joe – een mooie, dromerige jongen die nergens heen gaat zonder zijn koptelefoon. Joe leeft in een routinematige wereld, met een soundtrack van punk-, new wave- en indieklassiekers. Tot de week dat hij naar school gaat, wordt hij gezien als excentriek, misschien zelfs niet sociaal en wat achter op de ontwikkelings-checklist. Als Alisons broer Eddie en zijn vrouw Nicola terugkeren naar het familiehuis om hun gebroken huwelijk te herstellen, vinden we de eerste mensen die dapper – of tactloos genoeg – zijn om te suggereren dat Joe’s problemen dieper liggen. Op dat moment zegt Nicola het onuitspreekbare. Maurice, de patriarch van de familie, begint zijn ongenoegen te uiten over zijn kleinzoon. In de weken na de diagnose worden Joe’s karakter en autisme versterkt, en vergroot dat de spanningen die in deze familie van meerdere generaties spelen, als ze zich aan moeten passen aan de veranderingen in hun levens en, nog belangrijker, moeten leren te communiceren. ‘The A Word’ is een innemend, modern drama vol ideeën – over ouderschap, handicaps en gemeenschap. Het is grappig, dapper, ongepolijst en innovatief – en schijnt een licht op een bepaalde, ongewone reeks omstandigheden. Het zal mensen aanspreken die ooit gek geworden zijn van hun familie.