En far og sønn sliter med å bestemme retningen neste generasjon skal ta. Det som gjør dette dilemmaet så uvanlig er at bestefar er en karrieretyv og barnebarnet ønsker å følge i hans fotspor. Problemet er at de trenger sin sønn/far for å hjelpe dem med et ran.
The McMullens er en familie av karrierekriminelle, ledet av patriarken Jessie. Sønnen hans, Vito, har forlatt familiens "virksomhet", og Vito håper at sønnen Adam, en smart, høyskoleutdannet ung mann uten noen kriminell fortid, vil ha en lys fremtid. Når Adam henvender seg til bestefaren sin om muligheten for et stort ran som involverer prøverørsprøver verdt millioner av dollar, slutter Vito seg motvillig til faren og sønnen i planlegging av ranet.