Middelhavets helter
National Geographic-eventyrer og marinbiolog Manu San Félix har kjempet for å beskytte havene og spesielt Middelhavet i mer enn 30 år. Nå leter han etter andre eksperter som har løsninger for å gjenopprette det. På denne reisen møter Manu mennesker med kreative løsninger for å redde og gjenopprette Middelhavet.
Marinbiolog og National Geographic-eventyrer Manu San Félix har viet over 30 år av livet sitt til å studere Middelhavet og å kjempe for å beskytte det. Fra Formentera, øya der han bor, er han vitne til ødeleggelsen som har skjedd de siste tiårene. Det er derfor han legger ut på en reise over vannet i det spanske Middelhavet for å utforske tilstanden dets, finne løsninger på de skremmende ødeleggelsene og forhindre alvorligere konsekvenser. På dette eventyret har Manu fremstående allierte, eksperter på Middelhavet som deler hans bekymringer, som for eksempel Pierre-Yves Cousteau, sønnen til Jacques Cousteau, som ble utnevnt til "Havets borger" av FN. De oppdager døde områder på haves bunn som resultat av dumpingen av svartvann i Ses Salines nasjonalpark, et naturlig undervannsparadis som befinner seg mellom øyene Ibiza og Formentera, beskyttet av det baleariske parlamentet og et av stedene på UNESCOs verdensarvliste. I tillegg til Cousteau deler San Félix erfaringer og leter etter løsninger sammen med eksperter på havbevaring, som National Geographic-eventyreren Enric Sala, som San Félix har vært med på ekspedisjoner som ble finansiert av NG Society, som for eksempel Pristine Seas-prosjektet, som gjenoppretter havbunnen rundt om i verden; professor og etterforsker Carlos Duarte; etterforsker for det spanske nasjonalforskningsrådet Enric Ballesteros; og Emilio Cortés, en ekspert fra Murcia universitetsmuseum. Erfaringene til de som har opplevd ødeleggelsene i vannet, er også veldig viktige. Dette er tilfellet med en fisker på den spanske Costa Brava, som Manu møter for å høre om minnene hans om Middelhavet for 60 år siden. På den tiden var det mye renere, noe en film fra 1940 som de ser sammen, beviser. På leting etter løsningene sine følger San Félix kysten hele veien til Andalucía for å besøke en av verdens mest overraskende kokker, Ángel León fra Sevilla, som er eier og kjøkkensjef på restauranten Aponiente i El Puerto de Santa María i Cádiz, som har fått tre Michelinstjerner og er kjent som "havets kokk". Han er en nyskapende kokk med en stil som ikke bare skaper kulinarisk revolusjon, men også revolusjon innen fiske, takket være nye teknikker som nå gjør det mulig å bruke mat som før var sett på som avfall. Manus mål er å sende et håpets budskap og skape bevissthet så vi kan gjøre om på situasjonen og redde Middelhavet.