How to Be a Carioca
Francisco (Seu Jorge) är en typisk carioca: en street-smart person som alltid hittar ett sätt att klara av saker. Franciscos förmåga att lösa problem visar sig bli avgörande för fem nykomlingar i Rio de Janeiro - från Argentina, Tyskland, Syrien, Israel och Angola - när de alla ställs inför olika dilemman. Men i slutändan är det Francisco själv som ställs inför en situation som kommer att avgöra hans framtid i den stad han älskar.
Irene (Argentina), Matthias (Tyskland), Nabil (Syrien), Laila (Israel) och Karima (Angola) kommer alla till Rio de Janeiro av olika skäl. Alla upplever skönheten och kaoset i denna underbara stad - och alla stöter de på problem längs vägen. Lyckligtvis möter de en unik person som hjälper dem att lösa sina problem: den street-smarta Francisco, en äkta Riobo - en Carioca. På vägen dit gör de sig av med fördomar, öppnar sig för nya kulturer, utforskar olika perspektiv och blir förespråkare för integration och jämlikhet. Irene, en övertygad ateist, måste navigera genom religiös synkretism i Rio för att uppfylla sin mors sista önskan. Matthias, en strikt och oflexibel dirigent, upptäcker att improvisation är en av kreativitetens grundpelare. Nabil, en flykting, vill dra nytta av friheten i Rio för att skapa en bättre framtid för sin familj. Laila, som just har blivit avskedad från armén, möter en ung pojke som lär henne att bästa sättet att ta vara på vad livet har att erbjuda är att vidga sin världsbild. Karima, en berömd poet, lär Rios elit att vara stolta över sina afrikanska rötter. I det sista avsnittet är det Francisco själv som behöver hjälp, och han måste använda varje uns av sin cariocanska identitet för att besluta om sin framtid i den stad han älskar - Rio de Janeiro.