En far och son strider om vilken riktning nästa generation ska gå. Deras dilemma är dock ovanligt eftersom farfar är en karriärtjuv och barnbarnet vill följa i hans fotspår. Problemet är att de behöver sin son/pappa för att hjälpa dem att genomföra en stor kupp.
Familjen McMullen är en familj av yrkesbrottslingar, ledda av patriarken Jessie. Hans son, Vito, har lämnat familjens "affärer", och Vito hoppas att hans son Adam, en smart, högskoleutbildad ung man utan något kriminellt förflutet, kommer att ha en ljus framtid. När Adam vänder sig till sin farfar med planer på en stor kupp som involverar provrör för miljontals dollar, går Vito motvilligt ihop med sin far och son.