Från familjen till staten
En läkare bestämmer sig för att stoppa Vincents matning utan att informera sina föräldrar eller syskon. Några familjemedlemmar motsätter sig beslutet och ger sig in i en juridisk strid med några av Frankrikes mest hänsynslösa advokater. Domstolarna kan inte lösa situationen och skickar ärendet till de högsta nivåerna i det franska rättssystemet.
En läkare bestämmer sig för att stoppa Vincents matning utan att informera hans föräldrar eller syskon, vilket skickar chockvågor genom familjen. Några familjemedlemmar motsätter sig beslutet och ger sig in i en juridisk strid beväpnad med några av Frankrikes mest hänsynslösa advokater. Efter trettioen dagar utan matningsrör beslutas det att Vincent ska matas igen. Domstolarna kan inte lösa situationen och skickar ärendet till de högsta nivåerna i det franska rättssystemet. Lagarna kring frågor i livets slutskede är i fara, och Vincents fall kan påverka de 1 700 andra personerna i landet med allvarliga hjärnskador. En ny lag tas upp för röstning.