Det är långt innan Ariel och prins Eric träffades — en tid när musik var förbjuden i undervattensriket. Sliten mellan sin familj och sin kärlek till musik måste Ariel göra sitt livs svåraste val. Kan den unga sjöjungfrun, med hjälp av sina vänner Sebastian och Blunder och sina sex lustiga systrar, återinföra musik, vänskap och kärlek i kungariket?