Julia
Julia är en filmatisering av författaren Lillian Hellmans självbiografiska berättelse ”Pentimento”, som handlar om hennes levnadsglada och ovanliga vän Julia och hur hon drog in Lillian i den europeiska motståndsrörelsen på 30-talet.
Den här filmen var Meryl Streep filmdebut. Julia är baserad på ”Pentimento”, pjäsförfattaren Lillian Hellman självbiografi, som spänner över åren på 30-talet när Lillian uppnådde berömmelse genom sin första pjäs ”The little foxes” på Broadway. Den fokuserar på Lillians relation till sin livslånga väninna, Julia, vilket var en mycket djup vänskap. Medan Julia studerar vid universitetet i Wien, för bland andra Sigmund Freud och Albert Einstein, sitter Lillian i ett strandhus i New England och kämpar med ändringar i sin pjäs tillsammans med sin mentor och deltidsälskare Dashiell Hammett. När Lillian blivit en berömd pjäsförfattare blir hon inbjuden till en författarkonferens i Ryssland. Julia, som har gett sig in i kampen mot fascism, ber Lillian att smuggla pengar genom Nazityskland, pengar som ska gå till kampen mot fascism. Det är ett farligt uppdrag, särskilt för en judisk intellektuell kvinna på väg till det kommunistiska Ryssland. Vid ett kort möte under resans gång berättar Julia för Lillian att hon fått en dotter som heter Lilly. Kort efter återkomsten till USA får Lillian veta att Julia blivit mördad. Detaljerna kring mordet är hemligstämplade. Lillian reser till England för att leta efter barnet, som hon lovat Julia att ta hand om.