Keppi
Aava längtar efter en hund. Hennes pappa sätter henne på prov: om hon går ut med en pinne i två veckor så får hon en hund. Aava blir fäst vid pinnen, vilket leder till spänningar mellan föräldrarna. Aavas mamma tycker att hans prov är ett sätt att undvika ta ansvar. Det leder till mer missämja i familjen och Aavas resa får oväntade vändningar.
Den unga Aava drömmer om att få en hund. Hennes skeptiske pappa sätter henne på prov för att se om hon är tillräckligt ansvarsfull. Om hon kan gå ut med en pinne i ett snöre i två veckor, ska han tänka på saken. När Aava tar sig an den märkliga utmaningen blir hon oväntat fäst vid pinnen. Under tiden växer spänningarna mellan hennes föräldrar. Aavas mamma tycker att makens underliga lösning är ett sätt att undvika beslutet, vilket röjer ett underliggande familjeproblem. Deras gräl når klimax och påverkar Aavas strävan på oväntade sätt.