Joakim och knattarna strandsätts på en ö av saknade skepp!
Under sökandet efter ett av Joakim von Ankas saknade lastfartyg blir Joakim och knattarna strandsatta på en spöklik ö av saknade skepp! De tillfångatas av luggslitna skeppsbrutna och förföljs av ett fruktansvärt tångmonster som är fast beslutet att göra Joakim till sin nästa måltid. Joakim måste ta över ledarskapet för de skeppsbrutna och leda dem därifrån, men i hans väg står den nuvarande ledaren, den brutale kapten Bounty, som anser det omöjligt att ta sig därifrån.