Arkeologer undersöker de mystiska pyramidernas kungar och upptäcker ett bortglömt tempel som varit förlorat i över fyra tusen år.
Arkeologer gräver efter ledtrådar till Egyptens legendariska sista farao Kleopatras dramatiska fall. De nystar upp den sanna historien bakom Kleopatras berömda förhållanden med Julius Caesar och Marcus Antonius. De upptäcker en 2 000 år gammal målning mitt i öknen och söker efter hennes förlorade grav i en hemlig tunnel under ett uråldrigt tempel nära Alexandria.