Nick Fury, chef för den internationella fredsbevarande byrån S.H.I.E.L.D., behöver en grupp hjältar som kan rädda världen från en katastrof. The Avengers — Iron Man, Hulken, Thor och Captain America — kämpar tillsammans med Black Widow och Hawkeye mot en oväntad fiende: asaguden Loke som hotar världens säkerhet.