Danny Roman, en skicklig gisslanförhandlare vid polisen, vill rentvå sitt namn. Han tar en grupp människor som gisslan för att vinna tid och ta reda på sanningen. Chris Sabian, förhandlaren, kommer in för att försöka lösa situationen och gripa Roman.