Santa Cruz...Por Ejemplo
Dokumentären fokuserar på Santa Cruz de la Salceda, där nio invånare dödades av Francos anhängare 1936. Några offer grävdes upp 2003 och 2004. Genom vittnen, familj och invånare utforskar den de långvariga effekterna av massakern och förtrycket samt jämför det med den vackra kastilianska landsbygden där liknande tragedier inträffade.