När Jedi-lärlingen Anakin Skywalker skyddar senator Padmé Amidala upptäcker han sin kärlek till henne... och sin egna mörkare sida. Obi-Wan Kenobi avslöjar en klonarmé och galaxen går mot fullt krig.