För första gången någonsin har inte Cody gjort läxorna.
Cody glömmer att göra en skoluppgift och ljuger om det för fröken Tutweiller. Lögnen växer och resulterar i panik över hela skeppet, en jakt på en inbillad alligator och en chans för Marcus att hjälpa till. Samtidigt arrangerar skeppspsykologen en okonventionell övning för att få Zack och Moseby att börja tolerera och förstå varandra.