Fadern
Evas föräldrar förnekar att de känner Mulkas, men Eva gräver fram fler och fler ledtrådar som tyder på att hon tillbringade en del av sin barndom i Auschwitz. Hon fortsätter att tolka i rätten, trots att det är känslomässigt påfrestande att höra upprörande vittnesmål. Trots konflikter går hon vidare med förlovningen med Jürgen. Sedan gör hon en upptäckt som bekräftar hennes misstankar om föräldrarnas svek.
Evas föräldrar, Edith och Ludwig, förnekar att de känner Mulkas. Den åtalade Wilhelm Boger säger till sin familj att det kan ta lite tid innan han släpps från fängelset. Diana besöker sin italienska älskare och avslöjar för sin mor att hon är gravid, medan Eva frågar sina föräldrar om Mulkas. Jürgen och Eva försöker umgås som ett par, men Jürgen kan inte ha sex med Eva. I familjens vardagsrum hittar Eva en barnteckning som liknar barackerna i Auschwitz. På jakt efter sanningen letar Eva efter sin fars namn i listan över de officerare som tjänstgjorde i Auschwitz. Hon hittar det och konfronterar sina föräldrar och sin syster om att ha bott i Auschwitz.