The Flagmakers
”The Flagmakers” tittar in hos landets största tillverkare av amerikanska flaggor och flaggstänger. Det är ett företag där flyktingar och immigranter, som riskerat allt för att komma till USA, arbetar tillsammans med sina amerikanska kollegor och syr 5 miljoner amerikanska flaggor varje år.
Från National Geographic Documentary Films och Oscarsbelönade regissören Cynthia Wade, prisbelönta regissören Sharon Liese och exekutiva producenten Giannis Antetokounmpo kommer filmen ”The Flagmakers”, som ställer en av dagens viktigaste frågor: för vem finns den amerikanska flaggan? Medarbetarägda Eder Flag i Oak Creek i Wisconsin syr och levererar fem miljoner amerikanska flaggor varje år. Flaggsömmarna – lokalinvånare, immigranter och flyktingar – syr stjärnor och ränder, samtidigt som de kämpar med sin identitet och tillhörighet. Radica är sömnadsansvarig och serbisk immigrant. Hon menar att varje flagga har en själ. Ali är krigsöverlevare från Irak och lärde sig sy på en symaskin, endast 90 dagar efter han anlände till USA. Barb är från amerikanska mellanvästern och hennes genuina vänskap med sina immigrantkollegor står i motsägelse till hennes starkt konservativa övertygelser. SugarRay, en svart man född och uppvuxen i Milwaukee, reflekterar över sin egen komplicerade relation till sitt land. Var och en av dem ställer sig frågan: Vad representerar den amerikanska flaggan i en föränderlig nation och värld, och vem? ”The Flagmakers” ger en intim bild av de människor, vars händer skapar USA:s mest kända ikon.