Reseklausulen
Efter att Scott och hans familj slutfört julrundorna startar han en plan för Nordpolens framtid och utnämner Cal till nästa jultomte. Carol och Sandra får nya uppgifter när familjen Calvin förvandlar Nordpolen till ett familjeföretag. Samtidigt är Betty tveksam till att resa när hennes tur kommer för den obligatoriska resan för att se världen. En tomtefanatiker släpper av misstag lös Onda tomten.
Julstämningen är på topp och Scott siktar mot framtiden. Det är Cals 18-årsdag och Scott utser honom till nästa jultomte. Carol och tomtenissarna tvivlar på att Scott gjort rätt val, och Betty har fullt upp med att bryta mot reglerna när det är hennes tur att åka på den obligatoriska resan för att se världen. Scott ger Noel en ny uppgift. Carol blir officiellt tomtenissarnas beskyddare, och Sandra får ansvaret för nordpolens djur. Samtidigt släpper tomtefanatikern Kris "Kringle" Moreno av misstag den länge vilande Onda tomten lös i sin misslyckade nöjespark Tomteland.