På rymmen
Ylva vill vara ensam ett tag och springer till skogs där hon möter Vargil. Han lurar henne att kidnappa Grricks get. När hon då riskerar att bli avstängd från skolan tar hon hjälp av sina vänner.
Ylva är uppväxt i vildmarken, och försöker fortfarande anpassa sig till livet i civilisationen. Hon känner att hon inte passar in på Signes nya Diplomaundervisning. Hon vill vara ensam ett tag, så hon springer till skogs, där hon stöter på Vargir, en charmig ung fredlös. Han erbjuder snabbt sin vänskap till det "vilda barnet". Men han är en svindlare och tjuv, och försöker lurta henne att kidnappa Nanna, Garricks älsklingsget. Garrick vill att Eira relegerar Ylva omedelbart, men Erik och Arne får chansen att ta tillbaks henne och rentvå henne.