Nils Holgersson
Nils är en våghals som sätter sig upp mot auktoriteter men en dag förvandlar den sluga tomten Athanor Nils till en pyssling! Nils upptäcker att han kan prata med djur och han får en ny vän: tamgåsen Mårten. Tillsammans med sin nya trogna vän ger sig Nils ut på den mest fantastiska resa ihop med en flock vildgäss.
Nils är en våghals som sätter sig upp mot auktoriteter men en dag förvandlar den sluga tomten Athanor Nils till en pyssling! Nils upptäcker att han kan prata med djur och han får en ny vän: tamgåsen Mårten. Tillsammans med sin nya trogna vän ger sig Nils ut på den mest fantastiska resa ihop med en flock vildgäss. I sällskap med Akka, gässens erfarna ledare; örnen Gorgo, som tror att han är en gås; den charmiga Dunfjun – och hennes två rivaliserande systrar – lär sig Nils att leva efter ett samhälles regler. Men vad var Athanors verkliga avsikter när han förvandlade Nils? Det var för att ge den unga älvan Lina en allierad mot den hemska Svartalvens erövringsplaner och för att hjälpa till att skydda hennes värld – och naturen själv.