Rio
Harvinainen ja lentokyvytön siniara Blu jättää kotinsa pikkukaupungissa Minnesotassa ja suuntaa Rioon pelastamaan lajinsa. Perillä hän tapaa villin ja itsenäisen Jewelin, ja yhdessä he lähtevät elämiensä seikkailuun.