Cristóbal Balenciaga
Cristóbal Balenciaga debytoi muotisuunnittelijana Pariisissa, mutta Espanjassa menestyneet trendit eivät sopeudu helposti hienostuneeseen Pariisiin, missä Chanelin, Diorin ja Givencyn kaltaiset muotitalot luovat suuntaa. Kontrollinhimoisesta Balenciagasta muotoutuu kuitenkin yksi muotimaailman suurimmista nimistä.
Cristóbal Balenciaga julkistaa ensimmäisen haute couture-mallistonsa Pariisissa. Hänellä on menestyksekäs ura takanaan Madridissa ja San Sebastianissa, Espanjan eliitin ja aristokraattien keskuudessa. Mutta Espanjassa menestyneet trendit eivät sopeudu helposti hienostuneeksi muodin mekaksi muodostuneessa Pariisissa, missä Chanelin, Diorin ja Givencyn kaltaiset muotitalot luovat suuntaa. Kontrollinhimoisesta Balenciagasta hioutuu kuitenkin yksi kaikkien aikojen merkittävimmistä muotisuunnittelijoista.