Nils Holgersson
Hensynsløs og vågal er Nils en ganske opprører mot autoritet. En dag forvandler den rampete alven Athanor Nils til et miniatyrmenneske! Nils oppdager at han kan snakke med dyr nå, og han får en ny venn: Gåsa Martin. Med sin trofaste nye venn, legger Nils ut på den mest ekstraordinære reisen blant villgjessene.
Hensynsløs og vågal er Nils en opprører mot autoriteter. En dag forvandler den rampete alven Athanor Nils til et miniatyrmenneske! Nils oppdager at han kan snakke med dyr, og han får en ny venn: Gåsa Martin. Med sin trofaste nye venn, legger Nils ut på den mest ekstraordinære reisen blant villgjessene. I selskap med Akka, den erfarne lederen av gjessene; Ørnen Gorgo, som tror han er en gås; den sjarmerende Soft Feather – og hennes to rivaliserende søstre – lærer gutten å leve etter reglene i et fellesskap. Men hva var Athanors sanne intensjoner da han forvandlet Nils? Det var for å gi den unge alven Lina en alliert mot den farlige mørke alvens erobringsplaner og for å beskytte hennes verden – og naturen selv.