Tynget av sorg etter en tragisk mislykket redningsaksjon, får den legendariske livredderen Ben Randall (Kevin Costner) et oppdrag han ikke vil ha – å trene opp livredningsaspiranter.
Kevin Costner og Ashton Kutcher har hovedrollene i The Guardian - et mektig actiondrama om den amerikanske kystvaktens barske livreddere. Tynget av sorg etter en tragisk mislykket redningsaksjon, får den legendariske livredderen Ben Randall (Costner) et oppdrag han ikke vil ha – å trene opp livredningsaspiranter. Snart drønner han sammen med den kjepphøye svømmestjernen Jake Fisher (Kutcher), som drives av en mørk hemmelighet og er mer interessert i å slå Bens livredningsrekord enn selv å redde liv. Men Ben ser samtidig at Jake har det som kreves for å bli den aller beste. The Guardian er fylt med spektakulære redningsscener fra Beringshavets livsfarlige farvann, og er en like realistisk som gripende historie om havets virkelige helter.