En under gjennomsnittlig fyr blir fryst ned, våkner deretter i år 2515 og finner ut at han nå er den smarteste mannen på jorden. Han har ikke blitt smartere - men resten av verden har blitt dummere.
En bibliotekar i det amerikanske militæret som ikke er den skarpeste kniven i skuffen, blir eksperimentelt nedfryst og deretter glemt. Når han endelig våkner i år 2515, oppdager han at menneskeheten har blitt dummere, og at han nå er den smarteste mannen på jorden.