Le fate ignoranti
Kjenner vi virkelig den vi elsker? Vet vi hvem vi er? Antonia oppdager etter ektemannens død at han hadde en elsker, Michele. Hun klarer å overkomme smerten ved tapet og sinnet ved sviket når hun møter Michele og det flerfargede homofile og transesamfunnet han lever i. Denne alternative verdenen og uventede slektskapet og attraksjonen til ektemannens elsker endrer henne. Med Accorsi og Buy.
En film skrevet og regissert av Ferzan Ozpetek, med Margherita Buy, Stefano Accorsi og Gabriel Garko. Det perfekte bourgeois-livet til den velstående legen, Antonia, blir knust når ektemannen, Massimo, dør i en bilulykke. Antonia kollapser under vekten av sorgen sin. Når hun finner et maleri med en dedikasjon: «Til Massimo, for våre 7 år sammen», er det som om hun har mistet ektemannen sin for andre gang: han hadde en elsker som signerte med «din ignorante fe», som det berømte Magritte-maleriet. Antonia vil møte henne, og oppdager at det er en mann; Michele. Massimo levde faktisk en parallell eksistens med sine homofile og transkjønnede venner. «Han hadde ikke bare én elsker, men han hadde hele verden. Hans ekte familie var en annen». Antonias innledende reaksjon og sinne erstattes av nysgjerrighet og et ønske om å forstå. Litt etter litt blir hun ønsket velkommen inn i denne utvidede multietniske og mulitseksuelle familien, og blir forvandlet fra en «arrogant og frigid liten bourgeois» til en fri kvinne. Mirakelet har funnet sted, de ignorante feene har spunnet sin ubevisste og uventete magi. Silver Ribbon til Stefano Accorsi og Margherita Buy.