Nick Falzone er flygeleder nummer én inntil en stille fremmed, Russell Bell, blir overført til avdelingen. Rivaliseringen mellom de to øverste flygelederne ved New York TRACON eskalerer til et potensielt farlig nivå.
Nick Falzone (John Cusack) er den travleste og beste flygelederen på Long Island – helt til Russell Bell (Billy Bob Thornton) brumler inn i byen som en motorsykkelkjørende cowboy. De to mennene blir drevet av koffein og machoisme og starter en heftig konkurranse av vidd og vilje som til slutt bare kan ha én vinner.