How to Be a Carioca
Francisco (Seu Jorge) er en typisk carioca: en "hjørnekutter" som alltid finner en måte å få ting gjort på. Franciscos problemløsende evner viser seg å være avgjørende for fem nykommere – som kommer fra Argentina, Tyskland, Syria, Israel og Angola – til Rio de Janeiro når alle blir stilt overfor ulike dilemmaer. Men til slutt er det Francisco som blir stående overfor prøven som vil avgjøre fremtiden hans i byen han elsker.
Irene (Argentina), Matthias (Tyskland), Nabil (Syria), Laila (Israel) og Karima (Angola) kommer alle til Rio de Janeiro av forskjellige grunner. Alle opplever skjønnheten og kaoset i denne fantastiske byen – og alle støter på problemer underveis. Heldigvis møter de en unik «hjørnekutter» som hjelper dem med å bearbeide dilemmaene sine: Francisco, en arketypisk carioca. I prosessen mister de fordommer, åpner seg for nye kulturer, adopterer ulike perspektiver og blir talsmenn for inkludering og likestilling. Irene, en trofast ateist, må navigere religiøs synkretisme i Rio for å oppfylle morens døende ønske. Matthias, en streng og lite fleksibel symfonidirigent, oppdager at improvisasjon er en grunnpilar i kreativitet. Nabil, som er flyktning, har til hensikt å dra nytte av frihetene i Rio for å gi familien et bedre liv. Laila, som nettopp har blitt dimittert fra hæren, lærer av en ung gutt at den beste måten å dra nytte av livets tilbud på, er å se verden med nye øyne. Karima, en anerkjent poet, lærer Rios elite å være stolt av sine afrikanske røtter. I den siste episoden er det Francisco som trenger hjelp: han må bruke hver bit av sin Carioca-mentalitet for å bestemme sin fremtid i byen han elsker – Rio de Janeiro.