Vet vi verkligen vem vi älskar? Vet vi vilka vi är? Antonia upptäcker efter sin mans bortgång att han hade en älskare, Michele. Hon lyckas komma över smärtan efter förlusten och ilskan mot sveket när hon träffar Michele och den mångfärgade gay- och transgemenskapen han lever i. Denna alternativa värld och den oväntade samhörigheten och attraktionen till sin mans älskare förändrar henne.
En film skriven och regisserad av Ferzan Ozpetek, med Margherita Buy, Stefano Accorsi och Gabriel Garko i huvudrollerna. Den välbärgade läkaren Antonias perfekta småborgerliga liv går i kras när hennes man Massimo dör i en bilolycka. Antonia kollapsar av sin djupa sorg. När hon hittar en tavla med en dedikation: ”Till Massimo, och våra 7 år tillsammans”, så känns det som att hon förlorade sin man en andra gång: han hade en älskare som skrev under med ”den okända älvan”, som den välkända Magritte-tavlan. Antonia vill träffa henne och upptäcker att det är en man: Michele. Massimo levde ett parallellt liv med sina vänner som var gay och transpersoner. ”Han hade inte bara en älskare, utan han hade hela världen. Hans riktiga familj var en annan”. Antonias initiala förkastelse och ilska blir ersatta av nyfikenhet och en önskan att förstå. Steg för steg blir hon välkomnad in i denna stora, multietniska och multi-sexuella familj, och blir förvandlad från en ”arrogant och frigid småborgerlig person” till en fri kvinna. Miraklet har skett, de okända älvorna har gjort sin undermedvetna och oväntade magi. Silverbandet-priset gick till Stefano Accorsi och Margherita Buy.