The Book of Manning
En berättelse som skrivits in i den amerikanska fotbollens historia. Ingen familj har nog haft så stort inflytande på sporten som familjen Manning. Först patriarken Archie, stjärnquarterback vid universitetet i Mississippi och därefter i New Orleans Saints, följd av äldsta sonen Cooper, vars fotbollsdrömmar krossades av sjukdom. Därefter sönerna Peyton och Eli – båda Super Bowl-vinnare.
En berättelse om far och söner som skrivits in i den amerikanska fotbollens historia. Det kan hävdas att ingen familj haft så stort inflytande på sporten som familjen Manning. Först patriarken Archie, stjärnquarterback vid universitetet i Mississippi och därefter i New Orleans Saints, följd av äldsta sonen Cooper, vars fotbollsdrömmar krossades av en ryggradssjukdom. Därefter sönerna Peyton och Eli – båda quarterbackar, All-SEC, Super Bowl-vinnare och utsedda till Mest värdefulla spelare. ”The Book of Manning” berättas av skådespelaren John Goodman och innehåller intervjuer med Archie, Olivia, Cooper, Peyton och Eli Manning, tillsammans med andra familjemedlemmar, vänner, tidigare lagkamrater och tränare. Dessutom får vi se aldrig tidigare visade fotografier och hemmavideor av Archie och hans söner. Genom filmen utforskar regissören Rory Karpf också hur en tragedi formade inte bara Archies liv, utan även hela hans familjs.