Vad innebär det att leva autentiskt? Och vad betyder det om du är en 30-årig gift mormonmorsa som precis har upptäckt att hon är gay och kär i sin tjejkompis, en annan mormonmorsa? I Inte mormon längre får vi följa Sal och Lenas inspirerande resa när de navigerar ut ur kyrkan, ur sina äktenskap och ut ur garderoben.
Vad innebär det att leva autentiskt? Och vad betyder det om du är en 30-årig gift mormonmorsa som precis har upptäckt att hon är gay och kär i sin tjejkompis, en annan mormonmorsa? I Inte längre mormon får vi följa Sal och Lenas inspirerande resa när de navigerar ut ur kyrkan, ur sina äktenskap och ut ur garderoben, samtidigt som de fostrar sju barn. Från ögonblicket då Sally och Lenas blickar möttes i en fullsatt mormonförsamling, var det något som hände inom dem. Fjärilar som de bara hört talas om i filmer fladdrade i deras magar för första gången, kärlekssånger betydde plötsligt något, en inre energi rusade på ett sätt som de inte kunde förklara – ett uppvaknande. Att ge efter för sina känslor skulle innebära att gå emot allt de hade fått lära sig i kyrkan och enligt kyrkans uppfattning skulle de dessutom begå en samvetslös synd. Men när de upptäckte sanningen kunde de inte vända tillbaka. Från den dagen har de gått en svår väg där de riskerar att stötas ut av sina familjer, känna förakt ifrån sin omgivning, samt att behöva överge sin andlighet. Trots alla svårigheter är de lyckligare än någonsin. Den här serien i fyra delar skildrar det känslomässigt dränerande och ändå hjärtevärmande arbetet som ingår när man får bygga om sina liv samtidigt som de navigerar relationer med sina ex-män, föräldrar, vänner och syskon. Och Lena och Sal är inte ensamma. Deras berättelse delas med andra mormoner och ex-mormoner i HBTQ+-gemenskapen som brottas med att förena personlig identitet med kyrkans stränga doktriner om samkönade relationer. Gripande vittnesmål talar om skam och avvisande, men deras handlingar visar att det finns hopp och lycka på andra sidan rädslan och osäkerheten. Inte mormon längre är en romantisk, intim och upplysande inblick i en gemenskap som lär oss om acceptans, empati och kraften i att kunna leva sin sanning.