Rhoda Williams (Brit Marling) er en intelligent, ung kvinne med planer om å utforske kosmos som kommer inn på astrofysikkstudiet ved MIT. En begavet komponist, John Burroughs (William Mapother), har akkurat oppnådd det ytterste i yrket sitt og venter sitt andre barn. Når en kopi av jorden oppdages, skjer det en tragedie, og livene til disse som aldri før har møtt hverandre, blir flettet sammen for alltid.