The Flagmakers
«The Flagmakers» gir oss en titt på innsiden av landets største produsent av amerikanske flagg og flaggstenger, der flyktninger og immigranter som har risikert alt for å komme til USA, syr 5 millioner amerikanske flagg i året sammen med sine amerikanske medarbeidere.
Fra National Geographic Documentary Films, den Oscar-belønte regissøren Cynthia Wade, den prisbelønte regissøren Sharon Liese og ansvarlig produsent Giannis Antetokounmpo, stiller «The Flagmakers» ett av nåtidens mest presserende spørsmål: Hvem er det amerikanske flagget for? Det ansatteide Eder Flag i Oak Creek, Wisconsin, syr og sender fem millioner amerikanske flagg i året. Flaggmakerne – lokale, immigranter og flyktninger – syr stjerner og striper mens de kjemper med identitet og tilhørighet. Syleder Radica, en serbisk innvandrer, mener at hvert flagg har en sjel. Ali, en krigsoverlevende fra Irak, lærer å bruke en symaskin etter å ha ankommet USA bare 90 dager tidligere. Midtvesten-fødte Barbs ekte vennskap med innvandrerkollegene motbeviser hennes sterkt konservative tro. SugarRay, en svart mann født og oppvokst i Milwaukee, reflekterer over sitt kompliserte forhold til hjemlandet. Hver av dem undrer: Hva representerer det amerikanske flagget i en nasjon og verden i endring, og for hvem? «The Flagmakers» gir et intimt innblikk i menneskene hvis hender tilvirker Amerikas mest gjenkjennelige ikon.