Al Davis vs. The NFL
Berättelsen som en den långa fejden mellan Raiders-ägaren Al Davis och NFL-kommissionären Pete Rozelle – berättad av de två männen med hjälp av ”deepfake”-teknologi.
De var de två viktigaste spelarna i professionell fotboll. Under ett kvarts sekel var deras fejd en central del av NFL:s evolution till den mest populära och framgångsrika ligan inom sporten. Nu, i Al Davis vs the NFL ser regissören Ken Rodgers och NFL Films tillbaka på den kompromisslösa och färgrika striden mellan Raiders-ägaren Al Davis och NFL-kommissionären Pete Rozelle. Allt har en början i mitten av 1960-talet när Rozelle var NFL:s unga kommissionär och Davis ledde rivalerna AFL. 1980 stämde Davis ligan för att kunna flytta Raiders från Oakland till Los Angeles och de två jättarna bråkade ständigt i pressen. Fientligheterna fortsatte även när Raiders visade sig bli en av NFL:s mest framgångsrika lag efter att ha vunnit te Super Bowls på åtta år under sent 70-tal och tidigt 80-tal, något som inte slutade förrän Rozelles pension 1989. Dokumentären har stor betydelse nu när Raiders har avslutat sin inledande säsong i sitt nya hem, Las Vegas. Och i en film som följer två män som nu har avlidit, väljer Rodgers och hans team att återberätta historien i en ny tagning: med hjälp av modern teknologi, känd som ”deepfake,” ger de liv åt Al och Pete och låter de berätta om sina egna liv. De må inte vara verkliga, men det är deras berättelser och dialogen är baserad på en rad intervjuer från NFL Films valv. Resultatet är en originell, underhållande och avslöjande titt på en otrolig fotbollshistoria – och en påminnelse om karisman och betydelsen två jättar i sportvärlden kan ha.